Addo Elephant Parc

27 december 2015 - Addo, Zuid-Afrika

Tweede kerstdag hebben we doorgebracht in het Elephant Parc. Wat een prachtig park! De kinderen kregen ook in dit park een kaart met de dieren die er voor komen, zodat ze kunnen afvinken welke ze hebben gezien. Leuk om te doen.
We zien verrassend veel olifanten
Echt prachtig om te zien, hele kuddes, met veel baby olifantjes.
Nadat we een tafel van de camper op een uitgekozen kampeerplek hebben gezet, om de plek bezet te houden (waar naast ons een zelfde 6 persoon camper staat van bobo campers), gaan we verder op zoek naar olifanten en andere dieren.
We zien zebra's, kudu's, veel zwijntjes en ook schildpadden. We leggen ons picknick kleed neer op een picknickplaats, waar veel mensen aan het braaien zijn. Een aparte gewaarwording met kerst: zon, groen gras, volle bomen, een sproeier waar kinderen doorheen rennen en de geur van braai. Het is eerste kerstdag... Wij eten gewoon onze broodjes ham en kaas, op het kleed. Wel met onze meegebrachte kerstboom naast ons.
Nadat we een klein stukje hebben gereden komen we bij een wild hut, zegt een bordje.
Hier gaan we de camper uit, lopen over een bospaadje en horen ondertussen gegrom of iets dergelijks en olifanten getetter. Vooral Jessica is heel bang en durft bijna niet verder, bang voor een leeuw en met weinig vertrouwen in de Afrikaanse hekken, het klinkt zo dichtbij! Als er meer mensen volgen, vertrouwen we er toch maar op dat het goed komt en al snel komen we bij een hek met kijkgaten. Daarachter geen leeuw te zien, maar een kudde olifanten die in een plas badderen. Het gegrom komt niet van een leeuw, maar van de olifanten. Nooit geweten dat zij zo'n geluid kunnen maken!
Het gaat er echter vredig aan toe, er wordt water omhoog gespoten, kalfjes rollen in de modder, stoeien met elkaar en je kunt goed de rangen zien: als er een grote olifant komt aangelopen, maken een paar anderen gelijk plaats, zodat die kunnen badderen.
Ook loopt er een wilde zwijnen gezin, met hele kleintjes. Ze proberen te drinken, maar worden steeds weg gejaagd door de olifanten, "ons water!"
Toch blij dat we bij het hek zijn gaan kijken, vervolgen we onze rit in de camper weer.
We rijden nog een rondje en besluiten naar de camping te gaan om ook de braai eens aan te gaan steken. Daar aangekomen staat er een camper op onze plaats. Nederlandse mensen met ook weer precies dezelfde camper, ook van bobo campers. Het blijken Westfriesen, toevallig. We maken een praatje en leggen uit dat we deze plek hebben geboekt, nadat zij toch een ander plekje gaan zoeken. Toch jammer, drie dezelfde campers op een rij stond best grappig en het zijn gezellige mensen. Terwijl het hout ligt te knetteren in de braai, maken de kinderen contact met de buurmeiden. Ze zijn van dezelfde leeftijd als Tiara en Cuno en spelen en eten met elkaar tot laat in de avond. Het smaakt heerlijk allemaal en ook wij zitten later bij de buren wat te drinken. Mensen uit Almelo met al veel Afrika ervaring. Leuke gesprekken.
Rond middernacht liggen we in bed, dat is laat voor in dit land!
De kinderen zijn moe, de volgende ochtend
We nemen afscheid van de buren, en de Westfriesen. Cuno loopt nog even in zijn eentje naar een wild hut op de camping, die de meiden aan hen hebben laten zien en we vertrekken voor dag zes, tweede kerstdag.